Kullanıcı Adı: Şifre    
   
  veya Üye olun | Şifremi unuttum
  Arama / Gelişmiş Arama  
   
Skip Navigation LinksArşiv (Aralık 2009) > Kültür Sanat
Kültür Sanat
Türk Sineması Nereye?

Hayal Perdesi Sinema Dergisi, 2003-2009 aralığında sürdürdüğü on üç sayılık sinema fanzini yolculuğunu Ocak-Şubat 2010 tarihli 14. sayısından itibaren profesyonel bir mecraya taşıyor. İki ayda bir sınırlı sayıda baskıyla okuyucularıyla buluşacak olan Hayal Perdesi’ne, aynı zamanda e-dergi formatında www.hayalperdesi.net adresinden ulaşılabilecek. Bilim ve Sanat Vakfı Sanat Araştırmaları Merkezi bünyesinde çıkan Hayal Perdesi, bu yeni dönemde bir dizi etkinlik gerçekleştirmeyi de planlıyor. Bu çerçevede 5 Aralık 2009 Cumartesi günü saat 18:00’de (14. sayısının dosya konusuna paralel seçilen) “Türk Sineması Nereye?” başlıklı bir panel düzenliyor. Panelde, 2008-2009 vizyonu ağırlıkta olmak üzere Türk sinemasının dünü, bugünü ve yarınının tartışılması hedefleniyor. İhsan Kabil’in oturum başkanlığındaki panelin katılımcıları, seçtikleri kavramlar üzerinden bir anlam haritası çıkararak hâkim paradigmalar dâhilinde Türk Sineması’nın yolculuğunu masaya yatıracak. Asuman Suner’in “Yeni Popüler Filmlerde Nostalji, Milliyetçilik ve Oldurulamayan Modernlik”, Nezih Erdoğan’ın “Yeşilçam Sonrası Yeni Sinema”, Zahit Atam’ın ise “Son Dönem Türk Sinemasında Siyasal Söylem” başlıklı sunumlarıyla yer alacağı panel, Bilim ve Sanat Vakfı ZeyrekSalonu’nda tüm sinemaseverlerin katılımına açık olacak. (www.bisav.org.tr, Tel: 0212 528 22 22)


Tavsiye Et
Sinema ve tarih, kültürlerin kavşağında buluşuyor
Tarihî bir olayı konu edinen filmler bir yana, her sinema filminin seyirlik bir görsel metin olmasının yanında -böyle bir amaç gütsün ya da gütmesin- döneminin siyasal, kültürel, toplumsal ve ekonomik durumuna dair bir belge niteliği taşıması, sinema ile tarih arasındaki yakınlığı belirgin bir hale getiriyor.
Söz konusu ilişkiye dair dikkat çeken örnekleri bir araya getirmesiyle İstanbul Uluslararası Sinema-Tarih Buluşması önemli bir etkinlik olarak öne çıkıyor. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın desteği ile TÜRSAK Vakfı tarafından düzenlenen ve 11-17 Aralık tarihleri arasında 12. kez sinemaseverleri ağırlayacak olan İstanbul Uluslararası Sinema-Tarih Buluşması’nın bu yılki teması “Avrupa Kültürleri İstanbul Buluşması”. Bu eksende, beyazperdedeki yansımaları üzerinden Türkiye ve Avrupa kültürlerinin ortak mirasının keşfine çıkılacağı festivalin bazı bölüm başlıkları şunlar: “Avrupa Kültürleri Buluşması”, “Yeni Keşifler”, “Dünya Festivallerinden”, “İnsan Hakları”, “Beyaz Perdenin Tanıklığı: Polonya Sinemasına Bakış”.
Latin Amerikalı yönetmen Michel Franco’nun Daniel&Ana, Polonyalı yönetmen Robert Glinski’nin Piggies, Fransız yönetmenler Claire Denis’in White Material ve Karin Albou’nun The Wedding Song filmleri 12. İstanbul Uluslararası Sinema-Tarih Buluşması’nın öne çıkan filmlerinden.
Festival ayrıca Avrupa ve Türkiye kültür sahnesinin sinema, tarih ve felsefe alanında önde gelen bilim adamı, sanatçı ve düşünürlerinin buluşacağı bir panele de ev sahipliği yapacak. Kültürlerin sınır tanımazlığının ve İstanbul’un küreselleşen dünyanın çok kültürlü ortamındaki konumunun tartışılacağı ve moderatörlüğünü Prof. Dr. İlber Ortaylı’nın üstleneceği panelin konusu: “İmparatorluklar Başkenti İstanbul’un Avrupa Kültürleri Üzerindeki Çok Yönlü Etkisi”.
Her yıl alanında öncü isimlere sunulan Onur Ödülü ise bu yıl piyano sanatçısı İdil Biret’e verilecek. İdil Biret’in, kendisine ödülün takdim edileceği açılış gecesinde sunacağı resitale, sanatını ve yaşamını anlatan halen yapım aşamasındaki “İdil Biret: Piyonadaki Mucize Parmaklar” belgeselinin bir bölümü eşlik edecek.
İstanbul Uluslararası Sinema-Tarih Buluşması bilet fiyatları konusunda benimsediği hassasiyeti bu yıl da sürdürüyor. Alkazar Sineması ve Fransız Kültür Merkezi’nde gösterilecek filmlerin Türkiye galaları dâhil tüm seanslarının biletleri öğrenci 4 TL, tam 5 TL’den satışa sunulacak. Fransız Kültür Merkezi’ndeki film gösterimleri ise ücretsiz olacak.

Tavsiye Et
Türk Resim Sanatı’nın Bir Asırlık Öyküsü
Resmin Osmanlı’da yükselişe geçişinin, Batılılaşma döneminde olduğu aşikardır. Bu dönem itibarıyla Batı tarzı resim, saray ve çevresinden büyük destek görmeye, ressamlar giderek Osmanlı minyatür sanatının geleneksel çizgisinden ayrılmaya başladı. Rezan Has Müzesi, Batılılaşma serüvenimizle paralel ilerleyen ve Osmanlı’nın son döneminden günümüze kadar uzanan Türk resim sanatının öyküsünü anlatmaya devam ediyor. Müze, HSBC Bank A.Ş.’nin desteği ile sanat ve iş dünyasının önemli isimlerinden Ahu ve Can Has’ın daha önce sergilenmemiş ve merak edilen koleksiyonundan yola çıkarak; Türk Resim Sanatı’nın Bir Asırlık Öyküsü II: Türk Resminde Yüzyılın Tablosu adlı bir sergi düzenliyor. Türk resim sanatına farklı örnekler eşliğinde yeni bir bakış açısı sunmayı hedefleyen sergi, aynı zamanda uzun yılların çabasıyla bir araya getirilmiş özel bir koleksiyonun da öyküsünü anlatıyor.
Türk resim sanatı tarihinin en önemli örneklerinden oluşan bu koleksiyon sergisinde; Fausto Zonaro, Alberto Pasini, Fabiust Brest gibi oryantalist ressamlardan; Osman Hamdi, Şeker Ahmet, Halil Paşa, Mahmut Cûda ve Feyhaman Duran gibi Türk resim sanatının önemli isimleri ile çağdaş ressamlardan Erol Akyavaş, Burhan Doğançay ve Kemal Önsoy gibi sanatçıların en iyi eserlerinden örnekler yer alıyor. Seçilmiş 100 özel eserin iki ayrı salonda sunulacağı sergi, oryantalistlerden ilk Türk empresyonistlerine, D Grubu ressamlardan günümüze; Türk resim sanatının önemli eserlerini izleyici ile buluşturuyor.
Sergide, oryantalist dönemden başlayarak günümüze kadar farklı ressamların, dönemin sosyo-kültürel ve ekonomik yapısını işledikleri eserler bir araya geliyor. Gündelik yaşam ve mimarinin yansıtıldığı bu eserler sayesinde, Türk resim sanatının gelişimine şahit olurken aynı zamanda bir tür tarih okuması olan bu sergi ile Türkiye’de modernizmin gelişiminin, resim sanatı bağlamında değerlendirilmesi amaçlanıyor. Sergi 30 Nisan’a kadar ücretsiz ziyaret edilebilecek. (Tel: 0212 533 65 32)

Tavsiye Et