Televizyonda bazı kanallara ceza(!) olarak verilen belgesel gösteriminden, film festivallerinde belgeseller bölümünde bilet bulamadığımız günlere ermiş bulunuyoruz. 8-13 Temmuz tarihleri arasında Fransız Kültür Merkezi ve Pera Müzesi’nde Avrasya Sanat Kolektifi tarafından düzenlenecek olan “Documentarist-İstanbul Belgesel Günleri”, yerli ve yabancı belgesellerden oluşan geniş bir seçkiyi, belgesellere ilgisi artmış seyirciyle buluşturuyor. Demokrasinin ciddi biçimde inkıtaa uğradığı bir süreci yaşarken, programda yer alan, BBC’nin “Neden Demokrasi?” başlıklı belgesel serisi dikkat çekiyor. Seri, 10 yönetmenin dünyanın 10 farklı ülkesinde çektiği demokrasi konulu 10 belgesel ve 18 kısa filmi içeriyor. Etkinlik kapsamında BBC’nin belgesel kuşağı sorumlusu Nick Fraser da başını çektiği “Neden Demokrasi?” başlıklı serinin yapım süreci üzerine 12-13 Temmuz tarihlerinde bir masterclass verecek. Dünya festivallerinin en prestijli ödüllerini toplayan belgesellerini bir araya getiren programda, Fraser’ın yapımcı olarak imzasını taşıyan İngiliz Cerrah öne çıkıyor. Perulu Juan Alejandro Ramirez’in şiirsel belgeseli Bir Çeşit Hüzün, Peru Milli Futbol Takımı’nın 1936’daki Berlin Olimpiyatları’nda Avusturya’yı yendikten sonra ırkçı bir kararla oyunun iptal edilerek galibiyetlerinin gasp edilmesiyle başlayan bir dizi hikayeyi temel alıyor. Manastır-Bay Vig ve Rahibe ise Danimarka’da kendisine ait eski bir şatoyu Ortodoks manastırına dönüştürmek isteyen, bunun için Rusya’daki yetkililerden yardım talep eden yaşlı bir adamın serüvenini anlatıyor. Arjantinli kayıp çocukların gerçek ebeveynlerini bulma mücadelesini ele alan, Kübalı ünlü yönetmen Estela Bravo’nun yeni belgeseli Kimim Ben?, New York’ta sokakta uğradığı saldırı sonucu görme yeteneğini kaybeden Fransız ressam/sinemacı Hugues de Montalembert’in hikayesini anlatan Kara Güneş, Çin’de bir okuldaki sınıf başkanı seçimini ele alan Lütfen Bana Oy Verin de programın merakla beklenilen filmleri arasında.
Öte yandan Sinema Yazarları Derneği (SİYAD), 40 yıldır verdiği Türk Sineması Ödülleri içinde bundan böyle belgesel filmlere de yer verme kararı aldı. Dernek üyesi sinema eleştirmenlerinin seçimleri ile bu yıl sonunda verilecek olan ilk “SİYAD En İyi Belgesel Ödülü”nün aday filmleri Documentarist kapsamında seyirciyle buluşuyor. Ayrıca etknilik kapsamında, 10 Temmuz’da Mehmet Arıkan tarafından, Final Cut kurgunun püf noktaları, belgeselde estetik dil arayışı ve bakış açısının kurguyla ilişkisi üzerine bir atölye çalışması düzenlenecek. Masterclass ve atölyeye katılmak isteyenlerin info@documentar-ist.org adresinden kayıt yaptırmaları gerekiyor. /Hilal Turan
Tavsiye Et
“Fotoğraf pahalı bir sanattır” sözü, fotoğrafa ilgi duyan herkesin kulağına uyarı mahiyetinde en az bir kez çalınmıştır. Gerçekten de filmin ve analog makinelerin tarihe kavuşmak üzere olduğu, dijital makinelerin sürekli yeni ve daha pahalı modellerinin piyasaya sürüldüğü, objektiflerin bodylerden çok daha pahalı olduğu bir “fotoğraf piyasası” söz konusu. Bu piyasa fotoğrafın özünün “iyi bir bakış”a dayandığını unutturuyor kimi zaman. Adana’daki 9 ayrı okulda eğitim gören 33 öğrenci, “Bakış satın alınmaz” düşüncesiyle yola çıkıp, fotoğraf makinesinin en ilkel hali sayılan “iğne deliği” (pinhole) tekniğini kullanarak fotoğraflar çekiyor. Genç fotoğrafçıların parfüm seti kutusu, otomobillerin ön tekerlek bağlantı bölümünde bulunan rot başı, helva kutusu gibi çeşitli nesneler kullanarak oluşturdukları iğne deliği düzenekleri ile Adana ve çevresinin görüntülerini sundukları “İğne Deliği Fotoğrafları” sergisi, İstanbul Modern Sanat Müzesi’nde açıldı. Adana Adasokağı Lisesi’nde Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni Nuri Gürdil’in önderliğinde 2006’da kurulan ve Tepebağ Lisesi’nde süren fotoğraf atölyesinde, öğrenciler çok zor şartlarda başarılı kompozisyonlar oluşturmuşlar. 2500 yıllık “camera obscura” ilkesine dayalı “iğne deliği” yönteminde, bilinen fotoğraf makinelerindeki objektiflerin yerini 0.25-1 mm çapındaki bir iğne deliği alıyor. Işık bu delikten geçerek, karanlık ortam sağlayan kutunun içinde bulunan ışığa duyarlı yüzey (kart, film) üzerinde bir görüntü oluşturuyor. Işık geçirmeyen her kapalı ortam, bir iğne deliğinden sızan ışıkla “camera obscura”ya dönüşebiliyor. Genç fotoğrafçıların fotoğraf çekimini gerçekleştirdikleri iğne deliği düzenekleri ve bu düzeneklerle çekilmiş 67 fotoğraftan oluşan sergi, 24 Ağustos’a kadar ziyarete açık. /Hilal Turan
Tavsiye Et
Genç sanatçıları teşvik etmek ve onları sanat çevresiyle buluşturmak amacını güden Günümüz Sanatçıları Sergisi’nin 27.’si, Resim Heykel Derneği ve Akbank’ın işbirliğiyle, Akbank Sanat Beyoğlu’nda gerçekleştiriliyor. Eserlerin seçiminde daha çok tek seçici yöntemi uygulanan sergi için bu sene, daha önce birbirlerini tanımayan ve değişik kültür ve sanat ortamlarından gelen üç küratörden müteşekkil bir seçici kurul oluşturulmuş: Adnan Yıldız, Londra Cubitt Gallery’nin küratörü Bart van de Heide ve Bulgarian Contemporary Art sergisinin küratörü, sanat tarihçisi ve edebiyatçı Irina Batkova. Sergiye “Güncel sanat üretiminde yaratıcı emek ve yeni pazar(lık) biçimleri” olarak özetledikleri bir referansı da ilave eden kurulun 27. Günümüz Sanatçıları Sergisi için ortak önermesi: “İşçisin sen, işçi ol!” Küratöryel ekip, “Emek kavramı bugün özellikle görsel kültür alanında nostaljik bir resme, yetmişlerin sosyalist yayınlarında kalmış bir bilek resmine ya da işçi portresine tekabül ediyor. Bu kavramı bugün kullanmak, kırılmış ve kırıldığı yerde yıllarca tozlu kalmış bir camdan dünyaya bakmak gibi. Bu yüzden bir alt başlık ya da kavramdan ziyade, bu hissi yakalayacak ve izleyiciye geçirecek; toplumsal belleği tetikleyecek bir referans kullanmak istedik.” diyor ve ekliyor: “Bu sergi sürecindeki emeğimizi, emeğini yaşatmak için hayatını veren kahramanlara ve yaşamı savunan emekçilere adıyoruz.” Yarışmaya katılan 150 küsur eser arasından sergilenmeye layık bulunan 9 eser, parmak kuklaları, internet blogu, tuval ve video gibi değişik mecralardan oluşturulmuş. Kurulun sergiye katılan sanatçılara emek, sanat piyasası ve fikri mülkiyet hakları üzerine sordukları bir dizi soru ve cevaplarını da serginin katalog sayfalarında bulmak mümkün. Sergi 30 Temmuz’a kadar ziyarete açık olacak. /Hilal Turan
Tavsiye Et